Thursday, March 27, 2014

Apakah hubungan antara media baru dan identiti?



Apakah pendapat anda mengenai entry kali ini? Media baru sebenarnya boleh mengubah seseorang individu menjadi individu yang lain. Pengaruh media memberi pengaruh besar kepada perubahan identiti individu. 

Media adalah penyampai atau pembawa maklumat antara punca dengan penerima seperti filem,video,radio,gambar foto,risalah,poster dan sebagaimana (Heinich,Molenda, Russell,1981).

Media baru merupakan sebuah  istilah untuk menjelaskan penumpuan antara teknologi komunikasi digital yang berkomputer serta disambung ke dalam rangkaian . Contoh dari media yang sangat mewakili media baru adalah internet. Program televisyen, filem, majalah, buku, akhbardan jenis media cetak lain tidak termasuk media baru (Flew, 2005)

Manakala identiti pula suatu gambaran keseluruhan tentang seseorang serta matlamat hidup yang ingin dicapainya. Identiti diri seseorang adalah berbeza dengan seseorang yang lain.







Sememangnya media bari kini memberi impak yang besar dalam membentuk identiti seseorang individu. Tambahan lagi, mereka yang sangat mengemari untuk melaya laman sosial. Ada kalanya identiti mereka berubah mengikut apa yang mereka post di laman sosial mereka seperti Twitter, Facebook, Wechat dan sebagainya laman sosial yang sangat popular pada masa kini. Ada kalanya keadaan ini memberi peluang untuk mereka meluahkan perasaan yang terpendam.

Walau bagaimanapun, tidak semua orang akan suka mengenai post dan ada kalanya membuatkan orang annoyed. Oleh itu, walaupun tujuan kita untuk meluah perasaan tetapi kita tetap memikirkan juga situasi orang lain. Apakah pendapat anda mengenai perkara ini? Dan, bagaimana pula bagi anda mengenai media baru yang membentuk identiti kita yang pelbagai?

15 comments:

  1. Media baru merupakan cara baharu remaja untuk mencari identiti mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ia. Selain itu, Media baru adalah cara yang paling senang untuk kalangan remaja meninjau potensi mereka serta menyedari proses pematangan individu. Buat masa kini, media baru telah menjadi suatu jaringan komunikasi yang sangat diminati oleh kalangan remaja kerana mereka rasa ia adalah perisian canggih yang mereka perlu ada.

      Delete
  2. menurut apa yang saya fahami remaja memerlukan satu medium untuk membantu mereka dalam mencari identiti mereka. Media baru merupakan salah satu medium yang betul untuk remaja mencari identiti mereka. Segala apa yang remaja perlukan semua dapat diperolehi melalui media baru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul manieyysah. Setuju sangat dengan pandangan kamu. Media baru digunakan sebagai medium untuk mendedahkan identiti mereka kepada dunia. Lebih-lebih lagi apabila remaja tersebut ingin mendapatkan perhatian umum tentang sesetengah perkara.

      Delete
  3. Media baru merupakan salah satu daripada medium yang digunakan oleh golongan remaja mini untuk mencipta identiti mereka... Jauh berbeza (perwatakan) mereka dari alam realiti dan alam maya...

    ReplyDelete
  4. Now days, the internet or the new media is often used to express unexplored aspects of the self and to create a virtual persona. It means that, a new identity for a person. Cyberspace becomes a place to “act out” unresolved conflicts, to play and replay difficulties, to work on significant personal issues. This can seen through the usage of Facebook almost by any age group. As quoted and summarizes by Sherry Turkle in the Internet and The Internet Culture, Gustavo S. Mesch this position: “We can use the virtual to reflect constructively on the real. Cyberspace opens the possibility for identity play, but it is very serious play.”

    ReplyDelete
  5. Based on my understanding new media is all sort of digital devices or so call gadgets that unable us to access in content at anytime and anywhere.Identity is something on how we core engage to be get addicted with new media. If we see nowadays almost each and every teenagers are being active in new media because they are the most interesting group of people to be advance in new media. New media is a very powerful medium of conveying and spreading information which is the easiest way to identifies our personality. Besides of that, teenagers are well being socialize in new media medium as it is the fastest way for them to attach with. Parents do also giving high priorities on that which reflected their own identities.

    ReplyDelete
  6. New media & Identity media: The relationship. Alright, for me the new media acts as a medium to expose the identity media. New media is merely all types of telecommunication gadgets that we are engaged to. The fact that can't be denied which is today's generation, the "Y-generation" is the generation whom is connected to new media 24/7. Eventually, this creates a phenomena whereby, their own identity is made up- which can be true or false. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. I agree with you. Nowadays everyone use new media. So it like something that we cannot lacking of. Some people spend most of their time access on new media, for example smartphone. Hence the smartphone is just like soul mate to accompany us. Everything that we need, we can easily get by touch on the screen.

      Delete
    2. yes, i agree with Kanmani. Nowadays generation is the Y-generation which is like to connected to new media. They can used smartphone, ipad, laptop and other gadgets to access their own identity account which is different from their real identity.By the way, they feel free when they are online because it is not represent what they had said in social network.

      Delete
  7. Media baru merupakan salah 1 medium untuk generasi pada hari berkomunikasi. Tidak semua orang selesa atau senang berkongsi masalah atau meluahkan perasaan secara berhadapan dengan satu sama lain. Oleh itu, ramai dalam kalangan masyarakat pada hari ini menggunakan laman sosial sebagai contohnya untuk berkongsi pelbagai perkara. walaubagaimanapun, terdapat juga sesetangah orang yang tidak mendedahkan diri sebenar di laman sosial. Sebaliknya menjadi orang lain iaitu membawa watak yang berbeza daripada dirinya yang sebenar. Hal ini berlaku kerana komunikasi melalui media adalah terhad. Sebagai contohnya, melalui media tertentu kita hanya dapat melihat gambar seseorang itu berbeza sekiranya kita melihat dalam keadaan sebenar dan dapat memerhatikan tingkah laku seseorang itu. Hal ini menyebabkan identiti yang ditunjukkan melalui media kebanyakkannya tidak seperti yang dijangkakan.

    ReplyDelete
  8. "Technology can make our lives easier. Everyday tasks are simplified". Teknologi komunikasi merupakan alat yang disesuaikan kepada situasi kehidupan harian yang membolehkannya berfungsi dalam masyarakat yang berasaskan maklumat. Kesedaran teknologi komunikasi adalah satu pengetahuan mengenai cara menggunakan teknologi baru yang digunakan dalam masyarakat, kesan kegunaannya terhadap sosial dan ekonomi serta kesannya terhadap kehidupan manusia. Keberkesanan pengunaan teknologi komunikasi berasaskan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) bergantung kepada kebolehan seseorang mengintegrasikan aspek pedagogi, psikologi dan teknologi dalam kebolehan serta kemampuan mengakses dan belajar dari pelbagai sumber maklumat.

    ReplyDelete
  9. namun, pada pendapat saya kadang-kadang dengan adanya pelbagai media baru boleh menjadikan seseorang itu keliru dengan identitnya yang sendiri. selain itu, ada juga dalam kalangan mereka yang akan mencipta identit baru yang boleh membawa kemudaratan keatas diri mereka. kesimpulannya, tidak semestinya media baru memberi kemudahan kepada kita dan meberikan kelebihan kepada kita untuk mempunyai lebih ramai rakan baru tetapi ia juga memudaratkan kita dengan perubahan identity yang menjurus ke arah negative.

    ReplyDelete
  10. Media baru seperto blog merupa salah satu cara untuk remaja meluahkan rasa yang terpandam. selain itu, media tersebut merupakan tempat yang sesuai untuk remaja menunjukkan kreativiti mereka pada orang luar. kita perlu pandang perkara seperti ini dengan positif.

    ReplyDelete
  11. media baru boleh melalaikan individyu, namun bukan semua. bagi individu yang mampu mengawal ia adalah kebaikan mun bagi yang tidak dapat mengawalnya, mereka harus mula cuba mengawal kerana esok lusa ia menjadi semakin melarat dan pada ketika itu lah mereka akan hilang identiti mereka sendiri.

    ReplyDelete