Tuesday, April 22, 2014

apa itu phobbing?


phobbing adalah merupakan satu sikap yang tidak mengendahkan orang sekeliling dan asyik melayan telefon bimbit pintar telah menjadi satu fenomena yang semakin membimbangkan khususnya kepada remaja hari ini.


hal ini sangat membmbangkan kerana takut akan menimbulkan kesan negatif kepada remaja yang sangat tededah kepada teknologi baru tersebut. oleh yang demikian hal ini hendaklah seharusnya dibendung dari awal lagi 



kami telah menghasilkan satu video yang boleh memberi sedikit maaklumat mengenai isu ini. diharap mendapat manfaat kepada sesiapa yang menonton. sila layari laman web https://www.youtube.com/watch?v=OO1wCnifDss





selamat menonton... =)

11 comments:

  1. Even though "Phobbing" is a new word to my knowledge but still i've been gone through the situation before. In my opinion, the attitude of being phobbing are seriously an attitude that we need to ride off. Because the attitudes of being phobbing can made others to judge you into wrong perception. These is due to, as a human being we shall need to respect each other and have to be a good listener. That is how it shows your self-disclosure as well. Yes, I do understand that technology are been so advanced but still we need to scale the limitation to serve our priorities to human as well. On the other hand, just imagine a group of family members sitting at restaurant with all phones on hand and there is only silence remain in that table. How's the situation will be? So, let's make the people around us to be pleased and just make them feel that we do really care for them. Thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I also agree with Maleenee's statement " just imagine a group of family members sitting at restaurant with all phones on hand and there is only silence remain in that table. How's the situation will be?". This really is a bad situation, just like they are eating with the air but not the family members. The peoples are transparent. And, the interaction with each other also won't happen. Or, just imagine that a parents are having a dinner with their children, but their children just know eat and use smartphone to online without interaction with their parents, how their parents feels? It is sad, disappointed, helpless, angry or unspeakable feelings? So, I just hope people can use their smartphone with right time, right place, and right way.

      Delete
    2. Phobbing is a very normal situation that happened around us. Actually not only during the time we eat, but also during the lectures time too. Most of the student didn't pay attention, they busy on their phone, texting, gaming or something else. We really need to concern on this situation. It make the relationship among human neglected, like gathering time with family. People are more to more to live in their own world. Yeap, it really need to concerned.

      Delete
    3. saya bersetuju dengan pendapat kawan- kawan phobbing sangat tidak bagus sekiranya dijadikan sebagai satu tabiat. ini kerana kita hidup bukanlah seorang saja tetapi kita di kelilingi oleh ramai orang setiap apa yang kita lakukan dilihat dan dinilai oleh orang lain sekiranya kita mengamalkan phobbing ini akan menyebabkan kita dipandang serong dan mendapat kritikan dan herdikan. oleh yang demikian phobbing ini perlulah kena pada tempatnya janganlah mengamalkannya selalu ia akan memudaratkan diri dan orang lain.

      Delete
  2. Pada pendapat saya, gejala ini berlaku kerana masyarakat terutamanya ramaja pada masa kini terlalu asyik melayan media sosial seperti facebook, menyebabkan ketagihan seumpama ketagihan dadah. Mereka sanggup menghabiskan masa dan wang semata-mata untuk melayari media sosial dan internet tanpa batasan. Hal ini akan mengurangkan sosialisasi dengan orang sekeliling kerana mereka media sosial dan internet melekakan mereka. Apabila ini berlaku, remaja kurang melakukan aktiviti yang sosial dengan rakan-rakan sebaya kerana remaja cenderung duduk di rumah sambil mlayari internet dan media sosial. Akhirnya, mereka tidak berminat belajar apabila terlalu asyik melayari media sosial dan internet yang menjejaskan akademik dan masa hadapan mereka. Misalnya apabila guru mengajar di depan, remaja asyik melayan facebook dibelakang.

    ReplyDelete
  3. Pada pandangan saya, kewujudan pelbagai alat elektronik canggih serta media sosial telah memudahkan lagi kita untuk bersosial pada bila-bila masa sahaja dengan cepat dan mudah. Oleh sebab itu, ramai masyarakat pada hari ini lebih gemar untuk bersosial di alam maya berbanding berjumpa secara bersemuka. Keadaan ini telah menyebabkan kita jarang untuk berinteraksi secara berhadapan dengan satu sama lain. Media sosial seperti facebook,twitter,skype,weechat dan sebagainya telah menyebabkan masyarakat pada hari ini lebih leka dengan alat-alat eletronik seperti telefon bimbit pintar teruttamanya. Apabila sudah leka dengan semua ini, seseorang individu lebih kerap menyendiri dan kurang berinteraksi dengan orang sekelilingnya.

    ReplyDelete
  4. As for me, this is the first time i heard about 'phobbing'. Yes i do agree that this attitude of phobbing actually is something unhealthy and should not be practiced by us. Even though, we are excited with the existence of advanced electronic devices yet we are facing too many problems and almost practice it in our daily routine. I'm very sure that everybody undergo this kind of situation of being neglected when there is a free wireless connection. this is because, the next minute after accessing everybody will forgot the whole wold and emerged in that without concerning anybody. This kind of attitude actually irritating and even annoying because we tend to forgot the people in front us as we have to respect them. Face to face communication become weaker day by day since we always send messages through Facebook, Instant message, Whats App, Line, Viber, Twitter and so on. Most of the time, people especially students prefer to communicate using those applications as it is a part of their interest.

    ReplyDelete
  5. saya juga bersetuju bahawa remaja pada hari ini sangat terdedah kepada gejala ini. tambahan lagi, kebanyakan remaja pada hari ini mempunyai telefon pintar untuk mereka sering melayari laman sosial, melayan permainan di telefon pintar dan sebagainya. keadaan ini menyebabkan mereka kurang mengambil perhatian dan tidak menyedari apa yang berlaku di sekeliling mereka. gejala ini boleh menjadi satu gejala negatif dalam masyarakat sekiranya tidak dibendung, terutamanya bagi remaja hari ini.

    ReplyDelete
  6. phobbing merupekan satu perkataan baharu dalm hidup saya. saya juga salu phobbing.

    ReplyDelete
  7. tidak dapat dinafikan bahawa sikap phobbing ini merupakan satu sikap yang tidak baik. sejujurnya bagi saya ia adalah satu sikap yang boleh mendatang marah dan bengang kepada diri saya. mahu tak nya, kita sedang bercakap dengan nya boleh sahaja dia mengendahkan percakapan kita. orang macam ni kalau boleh nak je ikat dekat pokok bagi kerangga gigit. bengang dengan orang yang mempunyai perangai seperti..

    ReplyDelete
  8. "Phobbing"- is new word to know. For me its not proper manner to sit faced the phones while someone else is infront of us, talking to us. To be honest, this is todays situation. A generation full of "phobbers", yet they does not realise that it is not a habit that should bring forward and carried out in every situations. Learn-manners dear phobbers~~!

    ReplyDelete