Monday, April 28, 2014

blog yang anda suka dan tidak gemari... ??



entry ini adalah mengenai blog apa yang kami suka dan tidak suka. salah satu blog yang saya suka kunjungi ialah daripada blogger terkenal fatin liyana. beliau pernah seorang menjadi mahasiswa yang  sedang menjalani latihan di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) di bawah ijazah perubatan.  sekarang beliau adalah merupakan seorang doktor.

tulisan beliau pada mulanya hanya sekadar luahan isi hati, namun beliu tidak menyangka ramai yang telah mengikuti blog beliau sehingga beliau berjaya samapai ke tahap hari ini.
 apa yang saya gemari mengenai blogger ini adalah cara tulisan beliau yang lebih kepada tips kesihatan malah tips untuk menjadi seseorang yang cemerlang dalam hidup. bagi saya tulisan beliau banyak boleh dijadikan rujukan dalam kehidupan seharian kita.



tulisan beliau juga banayk menajdi inspirasi untuk seseorang lebih berjaya dalam hidup. walaupun tulisan beliau berbentuk sempoi, namun tulisan beliau sangat bernilai kepada masyarakat terutamanya mengenai tips-tips kesihatan yang beliau samapaikan.

manakala, salah satu blog yang saya tidak gemari ialah mengenai blog parti keadilan iaitu blog Anuar Ibrahim. blog beliau yang sangatlah menentang kerajaan itu, bagi saya amatlah tidak baik kerana cara beliau menentang kerajaan sangat memberi impak kepada masyarakat yang menjadi penyokong beliau. beliau adalah seorang yang sangat digeruni oleh masyarakat yang menyokong kerajaan kerana beliau boleh mengacau bilaukan masyarakat di Malaysia.

walaupun nama blogger fatin liyana sedang meningkat naik namun sememangnya Anuar Ibrahim lebih terkenal daripada beliau memandangkan beliau merupakan orang politik. malah beliau sudah berda ditampuk pemerintahan selama berpuluh tahun. pengalaman beliau dalam pelbagai bidang dan pelbagai cabaran yang beliau telah dan sedang hadapi menjadikan beliau seorang yang hebat di mata masyarakat terutamanya penyokong pembangkang. 

bagaimana pula dengan pendapat anda?

13 comments:

  1. Saya sangat bersetuju bahawa blogger anuar ibrahim memberi impak yang besar dalam masyarakat kerana beliau sudah mempunyai banyak pengalaman dalam bidang beliau. walaubagaimanapun, saya kurang meminati entry beliau keranatulisan beliau berbaur negatif kerana terlalu menentang kerajaan. cara tulisan beliau itu sangat mempengaruhi rakayat untuk menentang kerajaan, dan keadaan ini boleh mendatangkan kekacauan di negara kita. seterusnya boleh menyebabkan rakyat memberontak dan boleh menjadikan negara huru hara.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well. Sincerely to tell i'm still new to the blog. Therefore, so far there is no any blog that i could say like or dislike. But yes before this i have been randomly gone through few blogs and it do catches my attention for second based on their life stories that shared on their blog. It's really interesting. I'll just concentrate on that till the minutes i'm out of view from that blog, once i'm out than i would totally forget about the blogger and their stories. That's it. So that is how i am supposed to be before. I think i've got not enough time to be part of a blogger. Apart from that, as what been shared above, i would like to extent my opinion based on Anwar's blog. As a non-active blogger, i am very agree that no matter what we shared there must be the true story of our life of what we have gone through. It shouldn't make anyone into trouble. It shouldn't condemn anyone as it's not the purpose of the blogger. Moreover, it creates an unhealthy situation to the country as well. Therefore, for all the blogger it is more better to share anything that agreed or attract by everyone without creating any addition scene in country peacefulness. Thank You.

      Delete
  3. Pada pendapat saya, melayari blog seseorang adalah perkara yang menarik terutamanya blog mengenai biography seseorang seperti di atas. Akan tetapi, ia hanyalah untuk keseronakkan semata-mata kerana kita tidak pasti tentang maklumat yang ada dalam blog tersebut. walaupun saya merupakan orang baru dalam menggunakan blog tetapi saya fahami kegunaan sesuatu blog dan mampu berfikir kritikal untuk menganalis semua data yang dikongsikan dalam blog tersebut. Sebagai contohnya, Blog Anuar yang megeluarkan pelbagai berita buruk dan baik mengenai beliau sering kali memberi impak yang besar kepada pembacanya. Ada sesetengah golongan yang mempercayai maklumat tersebut dan mula menyebarkanya dengan masyarakat sekeliling. Perbuatan sebegini harus dielakkan oleh sesetengah golongan masyarakat supaya pilihan mereka tidak memberi impak kepada orang lain.

    ReplyDelete
  4. perkataan suka atau tidak pada sesuatu entry dalam blog orang lain bergantung pada minat dan cara penulisan yang ditulis oleh setiap blogger. Umumnya, saya gemar untuk melayari blog yang lebih bersifat santai. Tidak ada nombor mahupun fakta yang berat untuk difikirkan.

    ReplyDelete
  5. saya gemar membaca blog berunsur politik, sukan dan teknologi. yang kurang saya gemari blog yg berunsur jiwang dan mengumpat orang lain.

    ReplyDelete
  6. saya lebih suka mengikuti blog wanita seperti blog memasak. kerana dari situ saya dapat belajar untuk menyediakan resepi. tambahan lagi, saya pengemar makanan. jadi sesuai untuk saya mempelajari sesuatu masakan supaya mudah untuk saya memasak nya sendiri tanpa perlu keluar membelinya di kedai. bagi saya, kepuasan memasak sendiri lebih nikmat kerana saya dapat makan sebanyak mungkin. kebiasaannya saya akan melihat blog setiap hujung minggu jika ada masa lapang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju dengan anda. Dengan adanya blog yang memaparkan resipi dapat memberi manfaat kepada golongan wanita yang suka memasak dan mencuba resipi baru..

      Delete
  7. Hi there... based on my opinion.. Blog is definitely a good way to be spend your free time and share your thoughts, believes, likes and dislikes. For me, the positive trait of blogging is that, it makes one to think and be critical about the issues that some people come trough. Their become their own bosses and editor. A free spirit can be felt and we will be able to express our sincere ideas as crystal clear. Meanwhile, the negative trait of blogs is that the source. We definitely cannot identify the source of information that we are reading online. One of the main ideology one should have is that, the ability to think critically when encountering these online blogs. The kind of blogs that i like is that, the biography blogs that famous people update about their achievements and how their face their failure at the same time. This kind of blogs, boosts me up to keep being motivated and share the tips to my friends and families to bring the best in them.

    ReplyDelete
  8. To me, I prefer to the traveling blogs. Because there have a lot of bloggers write their experiences after travel to a place. Form there, i can read and know how their feel about the trip. Generally, it's all about the happiness of the bloggers travels, but also have the experience that they do not like. Honestly, I am enjoy to read their blogs even though just can through imagination to imagine. And, I also wish that I can follow their step to go everyplace that they had go

    ReplyDelete
  9. Pada pendapat saya, blog yang berkaitan dengan politik biasanya mudah mendapat hit yang tinggi kerana pengunjung yang mengunjung blog tersebut majoriti adalah penyokongnya. Tidak hairan mengapa blog seperti ini mendapat hit tinggi kerana pengunjungnya adalah penyokong politiknya apatah lagi blog tersebut milik tokoh terkenal politik yang dikenali ramai. Blog politik mudah berlaku komen perdebatan yang cenderung menghina dan menjatuhkan pihak lain. Jika dibandingkan, blog tip kesihatan itu lebih memberi manfaat kerana pengunjungnya dapat info berkaitan penjagaan kesihatan selain kita boleh berkongsi informasi yang berguna dengan penulis blog dan pengunjung lain.

    ReplyDelete
  10. Blog yang berunsurkan politik memang selalu mendapat perhatian lebih-lebih lagi apabila ia melibatkan ahli politik yang berpengaruh.

    ReplyDelete
  11. Honestly, I don't like blog. And I never make myself related with blog before this too. Yeap even though I have a blog account, but I just put it aside. Because for me Blog just a place people who voice their stuff. However, after I try spend time on blog recently, I just found that actually there are some blogs are very interesting too. Some blog is related to masakan, travelling and so on. I have learn so many things from there. But I still don't really like blog about Politic. It also do not mean that I didn't concern about issue Politic. Because in blog about Politic, there are too many speculations, and I don't know which is the truth.

    ReplyDelete