Thursday, April 24, 2014

penggunaan media kepada kanak-kanak hari ini.

kanak-kanak pada hari ni sangat terdedah kepada media. media memberi pengaruh yang sangat besar walaupun kepada golongan celik ini. contoh media yang dimaksudkan adalah seperti televisyen. selain itu, kanak-kanak pada hari ini juga sudah tebiasa dengan teknologi yang semakin berkembang seperti ipad, telefon pintar dan tab. siapa sangka golongan celik ini juga sudah sangat terbiasa kepada teknologi sedemikian.

oleh yang demikian, amatkah digeruni sekiranya teknologi-teknologi yang ada ini akan memberi kesan buruk kepada mereka. sebagai contoh, saya ambil dari teknologi yang sudah sekian lama dalam masyarakat seperti televisyen. kanak-kanak mudah terpengaruh dengan apa yang mereka tonton di televisyen. sebagai contohnya cerita kartun yang tidak sesuai untuk mereka dan juga rancanga-rancangan yang tidak sepatutnya seperti WWE.

selain itu, teknologi seperti ipad, telefon pintar dan tab pula boleh menyebabkan kanak-kanak akan sukar untuk menguasai penulisan. maksudnya disini ialah apabila kanak-kanak terlalu terdedah dengan media tersebut, iaitu semuanya merupakan teknologi skrin sesentuh jadi kanak-kanak akan sukar untuk menulis kerana sudah terbiasa dengan skrin yang sebegitu rupa dan bukannya berlatih menulis. hal ini akan menyukarkan sekiranya mereka masuk di awal persekolahan.

di sini saya banyak memberikan kesan buruk penggunaan media kepada kanak-kanak. oleh itu peranan ibu bapa tersangatlah penting di sini untuk sentiasa memerhati tindakan kanak-kanak. ibu bapa juga tidak seharusnya membiarkan kanak-kanak terlalu terdedah dengan media.

walau bagaimanapun, terdapat juga beberapa kesan positif penggunaan media terhadap kanak-kanak. media tersebut membantu dalam perkembangan otak kanak-kanak sekiranya diberi pendedahan. selain itu, media juga boleh dijadikan sebagai agen pengasuh atau penjaga pada masa-masa tertentu. namun, disini juga penting dimana memerlukan pemerhatian yang sangat tinggi bagi ibu bapa bagi mengelakkan perkara-perkara yang tidak diingini.

kesimpulannya, penggunaan media kepada kanak-kanak akan memberi kesan positif dan negatif kepada mereka bergantung dengan cara penggunaannya. oleh yang demikian, fungsi ibu bapa sebagai orang tengah sangat berperanan penting untuk membentuk kanak-kanak menjadi lebih baik. berkemungkinan anda mempunyai pendapat lain ataupun bersetuju dengan pandangan saya.

17 comments:

  1. Pada pendapat saya, kanak-kanak menggunakan teknologi komunikasi seperti menonton televisyen kerana mereka bosan memandangkan tidak ada pilihan lain yang menarik selain menonton televisyen. Kesibukkan Ibu bapa yang tidak mempunyai waktu untuk mereka malah faktor bentuk hiburan lain yang memerlukan perbelanjaan yang tinggi juga mendorong kanak- kanak ini memilih untuk menonton televisyen. Bagaimanapun, televisyen juga boleh menjadi satu alat berkesan dan berpengaruh untuk membentuk seseorang individu menjadi warga yang baik, mempunyai kesedaran sivik dan berperikemanusiaan. Namun, penggunaan yang teknologi komunikasi akan memberi implikasi negatif kepada emosi dan mental kanak-kanak jika salah digunakan. kesannya menjadikan kanak-kanak kurang cerdik kerana media-media elektronik ini mampu membunuh IQ, membekukan otak, menyekat kreativiti, menghalang dari berfikir secara mendalam, mencuri masa, menganggu tidur, merampas waktu bermain dan banyak keburukan lagi. Malah, berpotensi merosakkan otak kanak-kanak yang sedang membesar. Hal ini kerana tiga tahun pertama kehidupan kanak-kanak merupakan waktu penting bagi perkembangan otak kerana ketika inilah pelbagai bahagian otak menjalani proses "pendawaian". Pendawaian otak ini merujuk kepada perkembangan hubungan antara pelbagai sinaps sel otak selepas lahir. Oleh sebab itu, sikap menyalahkan media elektronik yang menjadi faktor penyebab keruntuhan akhlak dan sebagainya adalah tidak adil kerana media elektronik hanya sekadar mengambil alih tugas ibu bapa yang sibuk untuk mendidik dan membimbing anak mereka dan kegagalan ibu bapa memainkan fungsi itu adalah faktor utama ke arah keruntuhan moral. Kesimpulannya, Penggunaan teknologi bukanlah tidak boleh digunakan oleh kanak-kanak tetapi perlu diberi pengawasan yang sepatutnya. Ibu bapa yang perlu memainkan langkah yang bijak dalam mengawal kanak-kanak daripada mendapat kesan negatif seperti di atas. Sekian. Terima kasih... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila-bila idea sudah keluar melimpah-limpah begitu la jadinya..

      Delete
    2. Yes i do agree with albert. Since today's world are more focused to materialistic but stil parents have to play their role apart. Because it's a concern of children's future. Too much into communication technology will influence on children's attitudes and studies as well. Because nowadays the tv shows all are broadcast without censored therefore it's really a negative influential to children.

      Delete
  2. Peranan ibubapa amat dititikberatkan dalam mengawal selia bahan yang bakal ditonton oleh anak mereka. Penyalahgunaan media sebagai medium pembelajaran kanak-kanak mampu mempengaruhi minda dan perilaku mereka yang senang untuk menerima segala perkara baharu dalam hidupnya. Bimbingan Dan kawalan dari kedua ibubapa amatlah perlu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada pendapat saya, kebanyakan ibu bapa sibuk dengan kerja masing-masing dan tidak dapat mengawasi dan mendidik anak mereka sewajarnya. Tidak adil menyalahkan media elektronik semata-mata kerana media mengambil alih peranan ibu bapa sebagai medium didikan. Hal ini kerana media berfungsi menjadi teman kanak-kanak di rumah ketika mereka dalam kebosanan dan kesunyian apabila ibu bapa mereka tiada di rumah. :)

      Delete
    2. Saya pun bersetuju dengan pendapat Albert. This situation happened in my family. My brother who just back from school, the first thing they do is opening the TV or during their holiday, the first thing they do when they woke up form bed is epening the TV. If they don't watch on TV, they play on PC game, otherwise, they online via smartphone or IPAD. TV has big impact to them, my brothers were modeling what they watched from TV. So TV really can shaped the children mind. The same case also happened to my little cousin. Therefore, parents really play an important role. And electronic media can't disalahkan semuanya juga.

      Delete
  3. Well, new media has a great impact on children. Impact can be specify as positive or negative. Let's we talk about the positive side first because media technology make children to be more advance and to be more knowledgeable. Sometime, the lesson that taught by teacher in school won't observe easily by the children but with a single info that publish in social site will very much influence them and it's kinda seconds they could grab into brain. Same goes to television, the more they watch, the fastest they grab the info. In a good way, the television channel that conducted on IQ shows will be more benefited to children due to it helps children to teach or show the easiest way of understand on certain academic subjects. It saves time and money on unnecessary tuition fees in certain subjects. Meanwhile, parents also prefer on that. On the other hand, even though parents believes television can helps on children's studies but still they never know it will deeply influence their children as well. In negative sides, television can bring children to worst if the child cross the limit. The character that plays sometime tend to be very violent, so as a children they easily go into it and learn. It will try to be into that particular character as well. So all this due to over used of television. Parents have to take this matter into more serious consideration because it's really spoiled of their children. Besides relying on new gadgets such as Ipad, Ipod and Tab also kind of way on changes of children's attitude in very younger age. Basically, no matter what parents shown know what type of communication technology should serve their children and do not over pampered as well which may cause parents into trouble then. Thank You.

    ReplyDelete
  4. Pada pendapat saya, alat-alat teknologi terkini memanglah tidak boleh disalahkan semuanya. Hal ini kerana perkembangan alat2 teknologi bukan untuk memberi keburukan kepada manusia tetapi adalah untuk membantu dalam perkembangan negara, masyarakat dan sebagainya. Namun begitu, kebanyakan orang telah menyalahgunakan alat-alat teknologi ini. Sebagai contoh, ibu bapa telah mengunakan televisyen sebagai alat hiburan kepada anak-anak kerana kesibukan ibu bapa pada waktu siang atau waktu kerja. Lama-kelamaan, anak-anak mereka bergantung kepada televisyen sebagai alat hiburan untuk membuang masa seharian yang bosan. Ini menyebabkan mereka terpengaruhi oleh televisyen dan berkemungkinan menimbulkan masalah seperti behavior keganasan. Dalam hal ini, peranan ibu bapa dalam menangani masalah ini tidak dapat dielakkan dan harus bertanggungjawab menyelesaikannya. So, my point is, parents should always take care about their children progress whether parents are busy or not, because this will influence people's future.

    ReplyDelete
  5. Semua perkara tersebut mempunyai baikburuk... Sekiranya dipantau.. Semua perkara menjadi stabil..

    ReplyDelete
  6. According to Kaisser Family Foundation, children consume different kind of media, as we can the findings shows that time spent with every medium other than movies and print increased over the past five years: :47 a day increase for music/audio, :38 for TV content, :27 for computers, and :24 for video games. TV remains the dominant type of media content consumed, at 4:29 a day, followed by music/audio at 2:31, computers at 1:29, video games at 1:13, print at :38, and movies at :25 a day. This is relatively shows that, the consumption of media become a part of their daily basis. From my point of view, actually it is a greater start to child to explore the outside world. Some of examples are they tend to learn new languages, listening skills, arithmetic reasoning, safety precautions, and sharing. Watching cultural programs, such as the History and Discovery channels, are also great resources to help instill better life qualities in children. These channels allow children to explore new worlds and cultures that they may have limited access to in their everyday lives. In addition, these educational programs also allow children to stay current with events that are taking place locally, as well as around the world. Television also provides children, as well as adults, with real-time and up-to-date information on situations that may be about to occur or take place in the near future. Cartoons, along with animated programs have also proven to play a valuable role in a child’s progression yet it build a character inside them. So its actually depend to us how we control them.

    ReplyDelete
  7. sememangnya kanak-kanak hari ini sangat terdedah kepada teknologi. ibu bapa memberikan teknologi seperti telefon pintar tab sebagai alat permainan kanak-kanak moden hari ini.
    Satu kajian mengenai pendedahan alatan seperti telefon pintar dan tablet kepada kanak-kanak (lingkungan umur 9 tahun ke bawah) agak menakutkan kebanyakan ibu bapa. Hasil daripada kajian tersebut mendapati bahawa kanak-kanak yang "ketagih" kepada telefon pintar atau tablet hidup dalam dunia tersendiri. Mereka kurang untuk bercakap, berinteraksi dengan persekitaran dan pacaindera yang lain lambat untuk menjadi matang kerana lebih tertumpu untuk menggunakan jari dan sentuhan sahaja.
    hal ini sangat berbahaya kepada kanak-kanak kerana ianya akan memberi kesan negatif kepada kanak-kanak yang ingin memulakan alam persekolahan antaranya mereka akan sukar untuk belajar menulis kerana mereka sudah terbiasa bermain dengan skrin sesentuh.

    ReplyDelete
  8. kanak2 merupakan insan yg sangat mudah terdedah dgan media. mereka menerima semua itu macam span. ini bayk memberi kesan yang negatif kepada kanak-kanak.

    ReplyDelete
  9. kanak-kanak sekarang jauh beza dengan zaman kita dahulu. seingat saya, sewaktu kecil saya tidak lah didehakan kepada alat elektronik sepenuhnya. hanya sekadar televisyen dan radio. namun begitu kanak-kanak sekarang begitu terdedah. semakin berkembang teknologi semakin berkembang lah pemikiran kanak-kanak.

    ReplyDelete
  10. Children today are so prone to media and its source. Agree much with the fact..From my perspective. This is because, the advancement in technology has gone far that the media are surrounded by it all the time.

    ReplyDelete
  11. Kanak-kanak merupakan golongan yang sedang mengalami proses perkembangan minda. Oleh sebab itu, mereka mudah terikut-ikut atau meniru sesuatu yang dilihatnya. Peranan ibu bapa tidak dinafikan sangat penting dalam memantau dan menapis setiap rancangan yang dilihat oleh anak-anak kecil mereka di rumah sebagainya.Hal ini adalah bagi mengelakkan mereka daripada melihat rancangan yang cenderung untuk memberi impak yang negatif kepada anak-anak.

    ReplyDelete
  12. kanak-kanak sekarang tidak seperti kanak-kanak dahulu mereka dilahirkan pada zaman teknologi , oleh yang demikian, mereka terdedah kepada teknologi canggih dan tidak hairanlah ramai kanak-kanak sekarang mempunyai peralatan teknologi yang canggih. oleh itu ibubapa sangat memainkan peranan yang penting dalam mengawal anak-anak mereka semasa menggunakan peralatan seperti telefon, laptop, i-pad dan sebagainya.ini bagi mengelakkan mereka daripada terpengaruh dengan apa yang ada pada teknologi pada masa kini.

    ReplyDelete